אתר רספונסיבי: מה זה אומר ולמה זה בגדר חובה?
לפני לא הרבה שנים, טרום עידן עיצוב אתרים רספונסיבי, הייתם משקיעים שעות בעיצוב אתר אינטרנט, ומבטיחים שכל האלמנטים מתאימים בצורה מושלמת לדף. אבל אז הייתם פותחים אותו בטלפון שלכם, ומחצית מהתוכן היה חתוך, או שהיה צריך לגלול הצידה כדי לראות את כל התוכן. זה היה מתסכל. אבל עם העידן החדש של עיצוב אתרים רספונסיבי, הימים האלה מאחורינו.
פוסט זה בבלוג שלנו יבדוק כיצד עיצוב אתרים רספונסיבי עובד ומדוע הוא חיוני עבור מעצבים וחברות לבניית אתרים של ימינו. כיצד עיצוב אתר מותאם לנייד מאפשר צפייה מיטבית בכל המכשירים ומדוע חיוני ליצור אתרים מודרניים וידידותיים למשתמש המושכים מבקרים. אז בואו נתחיל!
מה זה עיצוב אתרים רספונסיבי?
עיצוב אתרים רספונסיבי (RWD) הפך יותר ויותר חשוב ככל שיותר אנשים ניגשו לאתרים במכשירים שונים. סוג זה של עיצוב אתרים פירושו יצירת תוכן שמגיב לרוחב ולכיוון המכשיר של המבקר.
עם עיצוב רספונסיבי, האתר שלך משתנה כך שיתאים לסביבת הצפייה שלך. זה נעשה באמצעות מספר כלים כגון תמונות גמישות ושאילתות מדיה CSS3. כל דבר, החל מתמונות רספונסיביות, טקסט, פריסה ותפריטים חייבים לשנות גדלים כדי להתאים לרזולוציות מסך שונות.
עיצוב רספונסיבי מבטיח שלמבקרים תהיה גישה לאותו תוכן ללא קשר למכשיר שלהם; במילים אחרות, עיצוב שכזה מתאים לכל מכשיר שולחני או נייד, מה שמגביר את מעורבות הלקוחות ואת שביעות הרצון מהאתר שלך. עם עיצוב אתרים רספונסיבי, אתה צריך רק אתר אחד שמגיב בצורה מושלמת לכל המסכים; לא עוד כתובות URL נפרדות או קידוד מסובך.
בשנת 2010, אית׳ן מרקוט, מעצב גרפי אגדי, חולל מהפכה בעולם עיצוב אתרים על ידי הצגת "עיצוב אתרים רספונסיבי" (RWD) למעצבים ומפתחים ברחבי העולם. על פי תורתו, אתרים רספונסיביים מוגדרים על ידי שלושה מאפיינים עיקריים:
שאילתות מדיה
שאילתת מדיה מאפשרת לנו להתאים את עיצובי האינטרנט שלנו למכשיר של המשתמש במקום להגדיר מגבלות ב-HTML/CSS. על ידי שימוש בבדיקות מצב, אנו יכולים למקד לסוגים ספציפיים של מכשירים ואפילו לבדוק את המאפיינים הפיזיים שלהם. גישה משופרת זו מספקת למשתמשים חוויה מותאמת בהתאם לצרכי המכשיר שלהם.
שאילתת מדיה מאפשרת לנו למקד לא רק למחלקות מכשירים מסוימים אלא גם לבחון בפועל את המאפיינים הפיזיים של המכשיר המציג את העבודה שלנו והיא כוללת סוג מדיה (מסך) ואת החקירה בפועל בתוך סוגריים. חקירה זו כוללת תכונת מדיה מפורשת (מקסימום-התקן-מידה), במקביל לערך שהוקצה לה של 480px, המופעלת להערכת תאימות.
למרות שדפדפנים תומכים באופן עקבי בשאילתות מדיה, עדיין יש כמה גרסאות ישנות יותר של דפדפנים שאינן תואמות. כדי להבטיח שהבעיה הזו תטופל, ניתן להשתמש בספריית JavaScript css3-mediaqueries.js כדי לאפשר לדפדפני האינטרנט המיושנים האלה לקבל תכונה זו ולהישאר מעודכן בתקני אינטרנט מודרניים.
פריסות Fluid Grid
עם עיצוב רספונסיבי באמצעות CSS, העמודות של האתר יסדרו את עצמן מחדש כך שיתאימו לגודל חלון הדפדפן או המכשיר הנייד של המשתמש – בין אם מדובר במסך אולטרה-רחב של מחשב שולחני בגודל 34 אינץ', מחשב נייד בגודל 15 אינץ', טאבלט בגודל 10.1 או טלפון נייד בגודל 6.5. – יש למשתמשים שליטה אולטימטיבית על חווית הצפייה שלהם וזה חוסך זמן וכסף למעצבים, מכיוון שהם יכולים לעדכן גרסה אחת במקום גרסאות מרובות.
לכן, יש לזכור לייעל את העיצוב שיצרתם לגדלים שונים של מסך, אך גם לזכור את כיוון המכשיר – אנשים אוהבים את החופש של החלפת המכשירים שלהם בין דיוקן לנוף. כל אלמנט חייב לעבוד יחד בצורה חלקה כדי שמשתמשים יוכלו לגשת למידע בצורה מיטבית.
גמישות ויזואלית
מרקוט (מעצב העל שהוזכר למעלה) דן בשימוש בקוד שמגביל קבצי מדיה עשירה לחרוג מהמכולות ומיציאות התצוגה שלהם. הוא קובע שכאשר "הקונטיינר הגמיש משנה את גודלו", הוא עובר גם לחזות הפנימית.
מכיוון שיש כיום מיליוני סוגים שונים של הגדרות תצוגה של מכשירים ייחודיים על פני כדור הארץ, תכונה זו מאפשרת לצוותים ליצור עיצובים שיכולים להתאים אוטומטית ולהתאים ללא רבב לכל מכשיר – קטן או גדול בגודל ובצורה.
טיפוגרפיה רספונסיבית
בכל הנוגע לתוכן, וכבר למדנו שהתוכן הוא המלך, הוא ראוי לתשומת לב מיוחדת. זו הסיבה שאנו מציגים את תכונת המפתח הרביעית והאחרונה שלנו: טיפוגרפיה רספונסיבית. למי שלא בקיא, טיפוגרפיה היא חלק מכריע בכל פרויקט עיצובי, הקובע כיצד טקסט מעוצב ומסודר. עיצוב גרפי עוסק בהעברת מסר מסוים לעתים קרובות, זה כולל מידע מפתח המוצג באמצעות טקסט – כגון מרכיבים על אריזות מזון, שם של להקה על כרזה של קונצרט, או כותרת של ספר על הכריכה שלו.
אומנות הטיפוגרפיה היא היכולת לעצב ולסדר את כל הטקסט הזה בצורה קריאה, מותאמת למותג ובהרמוניה עם אלמנטים עיצוביים אחרים בדף. זה נכון גם לעיצוב אתרים, ואחרי שלב בחירת הפונטים, העיצוב והצבעים, הטיפוגרפיה גם חייבת לקחת בחשבון את שאר המסכים הקיימים.
באשר לפונטים, כשמדובר במסכים קטנים כמו טלפונים סלולריים, יש להגדיל את גודל הפונט לחוויית קריאה טובה יותר. חברת אפל למשל, ממליצה להגדיר את הגופן ל-16px לפחות במקום 12px, או 14px שבאים בלא מעט מקרים כברירת מחדל.
היתרונות של עיצוב אתרים רספונסיבי
עיצוב אתרים רספונסיבי הוא כבר לא בגדר רשות אלא חובה על כל אתר ואתר! עם עיצוב רספונסיבי, אתרי אינטרנט מתוכננים כך שיתאימו אוטומטית למכשיר ולגודל המסך של הגולש. זה מבטל את הצורך באתרים ניידים נפרדים, ומאפשר לעסקים למקסם את התנועה שלהם ללא קשר למכשיר או פלטפורמה.
רספונסיביות מבטיחה שללקוחות יהיה מעבר חלק כשהם עוברים בין מכשירים, שיפור חווית המשתמש (UX) והגברת המעורבות שלו. כל זה מסתכם בדבר אחד מרכזי: עיצובי אתרים רספונסיביים מקלים על החיים – הן עבור חברות שבונות ומתחזקות אתרים והן עבור הלקוחות שלהן שניגשים לאתרים אלו.
עם זאת, יש גם כמה חסרונות, אבל לא כאלה שיגרמו לכם לוותר על אתר מותאם לנייד. אחד מהם הוא שעיצוב רספונסיבי לא עובר אופטימיזציה מלאה ומשום שעיצוב שכזה מגביר את השאילתות לשרת, הוא עלול להאט את האתר. אבל, אין צורך להיבהל, כל החסרונות האלה פתירים ואנחנו מבצעים אופטימיזציה שפותרת את הבעיה. כדי להבין טוב יותר מדוע עיצוב אתרים רספונסיבי הוא קריטי, בואו נחקור כמה מהסיבות העיקריות לחשיבותו:
גוגל נותנת עדיפות לאתרים שקל לראות ולנווט במכשירים ניידים. לכן, מאז 2015, זה היה חיוני למי שרוצה דירוג טוב במנועי החיפוש להבטיח שהאתר שלהם עוקב אחר עיצוב רספונסיבי עם התנהגות ידידותית לנייד.
אתר מובייל בנוי היטב יוצר אמון חזק והכרה עם הצרכנים שלך. סטטיסטיקה מגלה שמשתמשים נוטים יותר להמליץ על חברות עם אתר סלולרי מושך מבחינה אסתטית ומותאם.
חווית משתמש (UX) חלקה בכל המכשירים מעודדת מעורבות של לקוחות, מגבירה יצירת לידים ומניעה מכירות והמרות. מחקרים מראים שאחרי חוויית מובייל גרועה, יותר ממחצית מהצרכנים עוזבים לאתר של המתחרים.
על פי סטטיסטיקת רזולוציית המסך העולמית, אלו נקבעו כרזולוציות השכיחות ביותר במכשירים ניידים, שולחניים וטאבלטים:
לסיכום, עיצוב רספונסיבי הוא כלי שימושי ויעיל לכל אתר אינטרנט. הוא קל להבנה, אינטואיטיבי לחוויית משתמש, ויש לו יתרונות רבים – מ-UX משופר ועד לדירוג גבוה יותר בחיפוש. בנוסף, בעולם שבו רוב הגלישה מתבצעת כעת במכשירים ניידים, כדאי שבונה האתר שלך ידאג להבטחת אתר מהיר עד כמה שניתן וידידותי למכשירים ניידים ככל האפשר – זה בגדר חובה.
אם אתם זקוקים ליעוץ בבניית אתר וורדפרס רספונסיבי, אתם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לעזור.