מה זה עיצוב חווית משתמש (UX) ולמה זה חשוב?
עיצוב חווית משתמש (UX) הוא התהליך והפרקטיקה המשמשים לעיצוב ויישום מוצר שיספק אינטראקציות חיוביות ורלוונטיות עם המשתמשים. עיצוב UX, הנקרא לפעמים עיצוב ממוקד משתמש, כולל את כל ההיבטים של פיתוח ועיצוב המוצר (במקרה שלנו 'אתר אינטרנט'), כולל את הדברים הבאים:
- אריזה ומיתוג;
- התקנה והגדרה;
- תפעול, שימושיות וביצועים.
יסודות ה-UX
עיצוב UX עוזר למעצבים ליצור מוצרים שהם גם פרקטיים וגם שמישים. עיצוב UX מתייחס לששת התחומים העיקריים הבאים:
- תוֹעֶלֶת. המוצר חייב למלא צורך מעשי עבור המשתמש.
- כְּדָאִיוּת. המוצר חייב להשתמש באסתטיקה אטרקטיבית ועקבית, כמו עיצוב ויזואלי.
- שְׁמִישׁוּת. המוצר חייב להיות פשוט לשימוש ולספק חבילה מוכרת של תכונות ופונקציות.
- נְגִישׁוּת. המוצר חייב להיות שמיש לכולם, כולל משתמשים עם מוגבלויות.
- יכולת תמיכה. המוצר חייב להיות נתמך היטב כדי שמשתמשים יוכלו לפתור בעיות במהירות ובקלות.
- אֲמִינוּת. המוצר חייב להיות אמין – כגון מחברה בעלת מוניטין או יישום אבטחה קפדנית.
בעוד שעיצוב UX משויך לרוב לעיצוב תוכנה או שירותים דיגיטליים, המונח מיושם בקלות על כל מוצר או מבנה פיזי שמגיע לבסוף לידיו של המשתמש, הלקוח שלכם.
מדוע עיצוב חווית משתמש חשוב?
חווית המשתמש היא שיקול קריטי במשיכת ושימור משתמשים או לקוחות'. שקול כל הן במוצר פיזי או דיגיטלי. אם המשתמשים אינם נהנים מהשימוש באתר או אינם יכולים להשתמש באתר באופן סביר ללא קושי מיותר, אותם משתמשים פשוט יפסיקו להשתמש באתר ויאמצו במקום זאת אתר של מתחרה. זה יכול להשפיע לרעה על המוניטין וההכנסות של העסק שנזנח.
לעומת זאת, אתר יעיל ואמין הממלא צורך ברור ומציע ביצועים ותמיכה טובים יכול להניע הכנסות עסקיות, להגביר את המוניטין העסקי ולשפר את נאמנות המשתמשים לעסק ולמותג שלו.
מכיוון שמשתמשים מספקים את ההכנסות העסקיות שמקורן במוצרים או משירותים, חווית משתמש טובה יכולה למעשה להיות עניין של הישרדות עבור רוב העסקים. כתוצאה מכך, התעלמות או נקיטת קיצורי דרך סביב בעיות UX — כגון בדיקות שמישות או בדיקות קבלת משתמשים — יכולה להיות החלטה מסוכנת עבור מנהלי פרויקטים ובעלי עניין במוצר.
לבסוף, יש להתייחס לעיצוב UX כחלק דינמי מכל עיצוב אתר. החלטות עיצוב UX המתקבלות היום אינן קבועות, ואסטרטגיות חווית משתמש מתעדכנות ומשתנות באופן קבוע ככל שדרישות השוק, כוחות תחרותיים, ציפיות המשתמש וטכנולוגיות מאפשרות מתפתחות עם הזמן. מחקר משתמשים ובדיקות חווית משתמש משמשים לעתים קרובות כדי לבחון מחדש מעת לעת את בחירות עיצוב UX.
מה ההבדלים בין עיצוב UX ל-UI?
המונחים ממשק משתמש (UI) ו-UX משמשים לעתים קרובות לסירוגין. זוהי טעות נפוצה מכיוון שממשק המשתמש הוא המנגנון העיקרי לאינטראקציה של המשתמש עם מוצר והוא מרכזי בחוויית המשתמש הכוללת.
בפועל, עיצוב ממשק משתמש (UI) הוא תת-קבוצה של עיצוב UX. עיצוב חווית משתמש כולל את כל ההיבטים של מוצר והתנהגותו, בעוד שעיצוב ממשק משתמש מתמקד במראה, בצורת ובאינטראקציות אחרות של המשתמש עם המוצר הכולל הזה.
לצורך אנלוגיה, קחו לדוגמא את כלי העבודה שאתם בטח מכירים, הפטיש, שבו הידית היא ממשק המשתמש – הנקודה שבה משתמש מקיים אינטראקציה עם המוצר. עם זאת, ה-UX עשוי לכלול גם שימוש בצורת ידית ארגונומית ובציפוי ידית נגד החלקה, שהופכים את הפטיש נוח ובטוח יותר לשימוש. עם זאת, ממשק המשתמש וה-UX שלובים זה בזה באופן בלתי נמנע.
מה עושה מעצב UX?
מעצב UX ממלא תפקיד מרכזי בעיצוב המוצר והוא בדרך כלל אחראי לשביעות רצון המוצר או השירות הכוללת של המשתמש. מעצב UX יכול לעתים קרובות לגשת לתפקיד כתומך לקוח על ידי חיפוש אחר דרכים חדשות לשפר את חווית הלקוח באמצעות המוצר או השירות. מעצבי UX מבצעים מגוון משימות הקשורות לעיצוב, כדלקמן:
- הבנת העסק, המותג וקהל המשתמשים, כמו גם את הבעיה שהאתר נועד לפתור.
- מחקר משתמשים כדי לזהות התנהגויות, צרכים, יעדים ואתגרים באמצעות כלים כגון סקרים, ראיונות, קבוצות מיקוד ובדיקות קבלת משתמשים.
- שימוש בהבנה ובמחקר כדי לדמיין כיצד זרימות העבודה של המשתמשים אמורות לפעול; למשל, איך נראה תפריט או הממשק באופן ברור ותמציתי?
- עיצוב המוצר באמצעות מוקאפים, רשתות, דגמים או אבות טיפוס אחרים כדי לתת לבעלי עניין ומעצבים אחרים תמונה ברורה של האתר, כולל ממשק המשתמש.
- בדיקת המוצר כדי לאמת אינטראקציות וקבלת משתמשים; לבצע שינויים בעיצוב לפי הצורך כדי לייעל את העיצוב לחוויית המשתמש.
מעצבי UX מעסיקים מגוון רחב של כישורים טכניים ובינאישיים כדי לבצע את המשימות שלהם בהצלחה. מיומנויות טכניות יכולות לכלול מיומנויות מחקר חזקות, ארגון נתונים ויצירת אב טיפוס, כמו גם כישורי עיצוב חזותי וקידוד בסיסיים עבור סביבות פיתוח תוכנה. מיומנויות בין אישיות כוללות תקשורת חזקה, שיתוף פעולה וחשיבה ביקורתית.
לסיכום
כל נקודת מגע שיש למשתמשים עם המותג והמוצר שלך תורמת לחוויית המשתמש הכוללת (UX): דף הנחיתה שמוכר אותם במוצר או בשירות שלך, זרימת ההרשמה והכניסה, וכל תכונה או אלמנט במוצר שלך משפיעים על ה-UX ועל האופן שבו משתמשים לחשוב על המותג שלך.
חווית המשתמש קובעת לעתים קרובות אם משתמשים נשארים בסביבה, האם משתמשים בחינם ממירים לתשלום והאם הם מתפנים. UX הוא קונספט שמתעלה על כל צוות וכל תפקיד בארגון, וזה רעיון חיוני עוד יותר עבור צוותי מוצר.